Recensie – Obsidian (LUX 1)

Genre: Young adult
Taal: Engels
Oordeel: 5 diamantjes

weer

LUX 1

Starting over sucks.
When we moved to West Virginia right before my senior year, I’d pretty much resigned myself to thick accents, dodgy internet access, and a whole lot of boring…until I spotted my hot neighbor, with his looming height and eerie green eyes. Things were looking up. And then he opened his mouth. Daemon is infuriating. Arrogant. Stab-worthy. We do not get along. At all. But when a stranger attacks me and Daemon literally freezes time with a wave of his hand, well, something…unexpected happens. The hot alien living next door marks me. You heard me. Alien. Turns out Daemon and his sister have a galaxy of enemies wanting to steal their abilities, and Daemon’s touch has me lit up like the Vegas Strip. The only way I’m getting out of this alive is by sticking close to Daemon until my alien mojo fades. If I don’t kill him first, that is.

weer

Als Katy verhuisd van Florida naar West Virginia ziet ze het eerst niet zitten. Haar moeder haalt haar over om kennis te maken met de buren. Als Katy aangebeld heeft en de buurjongen, Daemon, open doet staat ze met een mond vol tanden naar hem te kijken. Maar al gauw heeft ze in de gaten dat ze Daemon helemaal niet mag, ondanks zijn looks. Hij behandeld haar als oud vuil.
Nadat Daemon haar de weg heeft gewezen naar de winkel, ontmoet ze daar Dee. Het zusje van Daemon. Dee en Daemon zijn totaal anders in gedrag. Katy word al snel beste vriendinnen met Dee. Maar hiermee is Daemon het totaal niet mee eens. Hij is grof tegen haar, en waarschuwt Katy om uit de buurt te blijven van Dee. Hier doet Katy niets op uit.

Al snel komt Katy er achter dat Daemon en Dee niet helemaal menselijk zijn. Er gebeuren vreemde dingen om hen heen. Als Katy boos word op Daemon en van hem weg rent, de weg op, komt ze erachter dat Daemon een alien is. Hij stopt een truck, zodat Katy niet onder word gereden.
Hij verteld haar dat hij één van de Luxen is. Een groep buitenaardse wezens die gemaakt zijn van licht. En al snel komt ze er ook achter dat er ook een tegenpool van de Luxen zijn, die heten de Arum. Zij stelen het licht van de Luxen, die hieraan dood gaan.
Omdat Daemon Katy geneest met zijn krachten word zij een prooi voor de Arum. Dus om veilig te zijn moet ze bij Daemon in de buurt blijven. Langzaam ontstaat er wat tussen Katy en Daemon, ook al kan ze hem de meeste keren niet uitstaan.

Dit boek vond ik echt heel leuk. Van begin tot einde kon ik niet stoppen met lezen. Ik vind Katy een heel leuk persoon, ze heeft een blog en leest boeken. Dit word heel leuk naar voren gebracht. Daemon daarin tegen vond ik in het begin echt een vreselijk iemand, maar naarmate het verhaal vordert veranderd dat. Aan het einde van het boek vond ik hem echt geweldig. Ik snapte ook waarom hij zo tegen Katy deed, om haar zo ver mogelijk weg te houden van wat hij in werkelijkheid is. Dee is echt een geweldige personage. Zij is iemand waarmee ik in het echt mee bevriend zou kunnen raken. Ze is erg toegewijd om vriendschap te sluiten met Katy, en doet er niks op uit wat haar broer hiervan zegt.

Ik dacht eerst dat dit boek weer een typisch verhaal zou worden. Jongen en meisje worden verliefd, er gebeurd iets, en hoppa, ze zijn samen. Maar dit verhaal is toch een tikkeltje anders. Ja, ze worden verliefd, maar aan het einde van het boek zijn ze niet samen. Door alles wat er gebeurd krijgt Katy het idee dat Daemon niet echt bij haar wil zijn. Maar toch vecht Daemon voor haar. En Katy is echt een persoon die voor haarzelf op komt, ze laat zich niet de les lezen.

Ik was ook benieuwd hoe het zou zijn als Katy naar haar nieuw highschool zou gaan. Zou ze alleen bevriend zijn met Dee? Maar gelukkig was dat niet zo. Er komen nog 2 meiden waarmee Katy bevriend raakt. En ook andere scholieren komen naar voren, het is niet alleen Katy, Dee en Daemon. En dat is iets wat ik super vind van dit boek. Ik kon mij echt inleven, op sommige momenten kreeg ik een brok in mijn keel.

Ik ben heel blij dat ik eindelijk ben begonnen aan deze serie. Ik had al heel veel positieve dingen gelezen, en toen kon ik het niet laten. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik kan dit boek zeker aanraden! Het leest gemakkelijk weg, ik vloog door het verhaal heen omdat ik gewoon weg niet kon stoppen met lezen. Er zitten grappige, verdrietige, spannende en stukken om over te kwijlen in. Daarom krijgt dit boek van mij 5 diamantjes. Ik ga gauw verder met deel 2!