Recensie – Maanziek

Jaartal: 2016
ISBN: 9789082534634
Genre: Fantasy
Oordeel: 3 diamantjes

weer
Maanziek2
Het houten piratenschip is prachtig nagemaakt, met een glimmend geschrobd dek en een realistisch uitziende kajuit. Op de voorsteven houdt een halfnaakte zeemeermin de wacht en boven op de mast wappert een zwarte vlag met een doodshoofd erop. ‘Piraten,’ mompel ik. Een ijskoude rilling kronkelt door mijn lichaam. ‘Beste deelnemers,’ zegt een krakende stem. ‘In dit spel is er maar één regel, en dat is dat degene die het langst weet te overleven, de wedstrijd wint!’ Op het schip valt een ijzige stilte. Het onheilspellende gevoel dat ik dit beter niet zou doen, wordt steeds sterker. Dan, vanuit het niets, komen er hoge golven opzetten.
De zeventienjarige Mathis heeft het niet makkelijk. Naast de problemen met zijn vrienden en zijn liefje, heeft hij last van vreselijke, levensechte nachtmerries. Net op het moment dat hij niet meer weet wat echt is en wat niet, ontmoet hij een mysterieus meisje met een duister verleden. Ze vertelt hem over de gevaren die er zijn in de wereld van ‘lucide dromen’. Ondertussen raken de twee steeds meer verstrikt in een spel tussen goed en kwaad, en verliezen ze hun grip op de werkelijkheid. Slagen ze erin om zichzelf te redden? Of is het allemaal maar…een droom?
weer

Het boek begint in het perspectief van Mathis, die in een droom zit. De droom lijkt levensecht en als lezer heb je eerst niet door dat het een droom is. Mathis ziet een meisje in diezelfde droom, die hij later tegen komt op zijn school. Dit blijkt Mia te zijn. Zij vertelt hem dat Mathis een droomreiziger is, die moet strijden tegen de vijand, de Yua. Samen maken ze allerlei dromen mee, en langzaam komt Mathis meer te weten over de droomwereld waar hij soms in terecht komt.

Ik vind het onderwerp van dit boek echt heel interessant, over het lucide dromen. Het is één van de weinige boeken (ken geen andere) die over lucide dromen gaat. Alles word goed uitgelegd, ik wist al wat lucide dromen betekend, maar mensen die het niet weten zullen het goed begrijpen na het lezen van dit boek. Ook zijn de karakters goed uitgewerkt. Er word duidelijk uitgelegd wat de karaktertrekken zijn van de hoofdpersonen. Dit is iets wat ik fijn vond bij dit boek.

In het begin had ik moeite om in het boek te komen. Je begint meteen in een droom en dat is lichtelijk verwarrend, ook al had ik vrij snel door dat het een droom was. Ook in de rest van het boek weet je als lezer zijne soms niet of het nou een droom is of de werkelijkheid. Dit was een beetje verwarrend.

Het E-book was raar om te lezen. Er is veel wit tussen de regels, maar hiervoor heeft de schrijfster mij al gewaarschuwd. Gelukkig kon ik er rekening mee houden, en stoorde ik mij er niet echt aan.

Al met al vond ik het een vermakelijk boek om te lezen, maar het was toch niet helemaal mijn ding. Ik geef dit boek 3 diamantjes.

*Dank aan Eva Linden, die het ebook gaf tegen een eerlijke recensie!