Recensie: De G.E.P. Files Elena (Onzuiverserie #1,5)

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
Aantal pagina’s: 88 pagina’s
Jaartal: 2018
ISBN: 9781386184348
Waardering: 4 diamantjes

In een toekomstig Groot-Brittannië heeft het Ministerie voor Genetische Perfectie de macht gegrepen. Ouders kopen designerbaby’s en mensen met genetische afwijkingen worden Onzuiver genoemd.

Elena Darcey is net zo perfect als de andere klonen, die G.E.P.’s worden genoemd. Maar toch is ze anders. Ze zit in de problemen nadat ze Mina Hart, een gezochte crimineel, uit District 14 heeft helpen ontsnappen. Nu moet Elena zelf weg uit District 14 voordat haar lerares, de gevreesde Margaret Murgatroyd, erachter komt dat zij aan de kant van de Onzuiveren staat. De perfecte gelegenheid dient zich aan als er een schoonheidswedstrijd wordt georganiseerd waarbij Miss District 14 een nieuw leven in Londen kan winnen. Zal Elena de haat en nijd die bij zulke schoonheidswedstrijden om de hoek komen kijken, het hoofd kunnen bieden? En zal ze misschien meer vinden dan waar ze naar op zoek is als ze eenmaal de mysterieuze Jake Bloom tegen het lijf loopt?

De G.E.P.-files zijn korte novelles die horen bij de Onzuiverserie en dieper ingaan op karakters die lezers in eerdere boeken hebben leren kennen.

Dankzij Jen Minkman van Dutch Venture Publishing kreeg ik de kans om deze Novelle over Elena te lezen. Elena was een van mijn favoriete personages uit Onzuiver en heeft in dat boek de grootste veranderingen meegemaakt qua karakter. Ik vond het jammer om zo weinig over haar te weten maar daar heeft dit boek verandering in gebracht.

Elena is een kind van de ministerie van genetische perfectionering. Een kloon gemaakt speciaal naar de voorkeuren van haar ouders. Ze woont in het goede gedeelte van de stad zoals alle G.E.P.s en leeft in luxe. Toch is Elena anders dan de andere klonen. Sinds ze Mina Hart heeft ontmoet, is ze gefascineerd door Onzuivere en bekijkt ze hen met andere ogen. Elena is gewend aan de lichamelijke perfectie om haar heen waar alles symmetrisch en in verhouding is met elkaar. Dit hebben de Onzuivere niet en dat maakt hun in de ogen van Elena bijzonder want zij zijn niet een van de honderd maar allen een voor een uniek.

In het begin van het boek Onzuiver was Elena de pestkop, koningin in haar “groepje” en bovenal perfect. Toch veranderd ze als een blad aan een boom als ze Mina ontmoet en hierdoor keren haar vriendinnen zich tegen haar. Nu Elena het middelpunt van pesterijen is merkt ze wat ze andere al die jaren heeft aangedaan. Wanneer haar geheim dreigt uit te komen ziet ze maar een oplossing en dat is zo snel en ver mogelijk weg te geraken van regio 14. Dankzij een “schoonheidswedstrijd” kan Elena dit waar maken en ze schrijft zich hiervoor in. Tijdens deze wedstrijd word er door haar vorige vriendin, Clarissa, veel nare en gemene trucjes uitgehaald om Elena en de andere te zien falen. Maar Elena is slimmer dan de andere klonen en heeft meer om voor te vechten, namelijk haar leven.

Het verhaal bleef van het begin tot eind interessant en hield je op het puntje van je stoel. Elena wordt hierin neergezet als het slimme, lieve en zorgzaam meisje dat ze werkelijk is, maar die ze moet verbergen achter haar perfecte masker. Haar karakter komt sterk over en je krijgt een blik in het leven van een G.E.P. wat niet zo perfect is als het lijkt. Ik ben positief verrast door dit verhaal en wederom zijn de karakters perfect uitgewerkt. Tegen het einde moest ik even een brok wegslikken want ik had dit niet zien aankomen. Na deze novelle te hebben gelezen ben ik nog nieuwsgieriger geworden naar deel 2 in de Onzuiverserie! Dit boek krijgt van mij 4 diamantjes.

Screenshot_20180110-204207