Recensie: Cel 7 (Cel7 #1)

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Jaartal: 2017
Aantal pagina’s: 384
ISBN: 9789024576883
Prijs: €16.99 bij Adr. Heinen
Oordeel: 5 diamantjes

In een wereld waarin rechters zijn afgeschaft en het publiek via een realityshow beslist of iemand schuldig is of niet, wacht een minderjarig meisje zeven dagen lang op haar doodvonnis. De countdown begint hier…

Dankzij boekwinkel Adr. Heinen heb ik dit boek mogen lezen. Eerlijk gezegd zou dit niet een van de boeken zijn die ik normaal gesproken op zou pakken en zou denken van “Laat ik dit boek eens gaan lezen!”, toch was ik nieuwsgierig geworden naar het verhaal en ik kan hem in een woord omschrijven. WAANZIN! Tijdens het lezen kwamen de gedachte van afschuw en ontzetting naar boven, over het door hen gehanteerde “rechtssysteem”, als je het al zo kan noemen.

In het toekomstige Engeland heeft ons huidige rechtssysteem plaats gemaakt voor een democratisch stemsysteem. Genaamd naar het gezegde “Oog om Oog”. Hun nemen dit gezegde in de toekomst maar al te letterlijk want ben je een moordverdachte, dan wordt je 7 dagen opgesloten totdat het publiek beslist of je schuldig bent of niet. Dit gebeurd allemaal zonder dat ze het bewijs zien dat je het ook daadwerkelijk gedaan hebt. Als je op je 7de dag schuldig wordt verklaard, krijg je de doodstraf in de vorm van een elektrische stoel. Of dat nog niet erg genoeg is, wordt dit live uitgezonden op tv en voor de mensen met veel geld is er ook de mogelijkheid om de executie in persoon bij te wonen.

Het verhaal begint wanneer beroemdheid en filantroop Jackson Paige wordt vermoord. De politie is meteen ter plaatse en vinden daar een minderjarig meisje aan, uit de High Rises. Ze heeft het moordwapen in haar handen en schreeuwt “Ik heb het gedaan! Ik heb hem vermoord”. Maar is ze wel zo schuldig als ze beweerd?

Het toekomstig beeld dat Kerry heeft gecreëerd van het rechtssysteem is erg slim en creatief bedacht. Het komt realistisch over aangezien we dit al doen bij onze favoriete spelshows, ook hier geld dat je zo vaak mag stemmen als je wilt. Tevens kaart de schrijfster de fouten aan in ons huidige rechtssysteem en ik kan haar hierin alleen maar gelijk geven. Vanwege een formaliteits fout of onvoldoende/onrechtmatig verkregen bewijs kan een verdachte op vrije voeten komen te staan. Toch zie ik het systeem uit dit boek ook niet zitten, het is corrupt en ondanks dat het “democratisch” moet zijn worden alleen de stemmen met geld gehoord.

De invloed van de media is in dit boek erg sterk aangezien alles op tv wordt uitgezonden. Zelf verbaas ik me erover dat de bevolking, of ze nu rijk of arm zijn, niet vragen naar bewijs voordat ze stemmen. Ze nemen alles wat ze zeggen in de show als zoete koek en dit schoot bij mij het verkeerde keelgat in. Want waar is het motto “iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen!”. Hoe kan iemand zich in de dodencel verdedigen als ze geen bewijs mogen tonen? Toch kan niemand, op een handje vol mensen na, dit iets schelen. Ze gaan voor sensatie en leedvermaak, vooral op het einde zag je dat het voor hen niets uitmaakte of je nu schuldig bent of niet. Ik weet niet of ik dit nu geniaal vind of gewoon irritant. Waarschijnlijk beide. Het feit dat Kerry dit gevoel bij iemand kan oproepen is geweldig. Je bent in strijd met je zelf want, geloof jij alles wat in het nieuws komt? Het zet je aan het nadenken. Dit boek toont aan dat je de wereld niet in zwart wit kan zien. Er is een heeeeel groot grijs gebied waar we doorheen moeten en zouden we niet allemaal iets doen om onze geliefden te beschermen?

De schrijfstijl van Kerry is fantastisch en houd je vanaf het begin vast in zijn greep. Het verhaal begon spannend en zorgde ervoor dat ik verder wilde blijven lezen. Ik had het boek dan ook binnen een mum van tijd uit en met de cliffhanger op het eind, kan ik niet wachten op deel 2. Ik geef dit boek 5 diamantjes.