Recensie: Hazelwoud ( The Hazel Wood #1)

Jaartal: 2018
ISBN: 9789048838967
Genre: Young adult
Prijs: €19,99 bij Adr. Heinen
Oordeel: 4 diamantjes

20180203_135934

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice’ oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice’
moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt – de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma’s verhalen. Alice’ enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat:

BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD

Alice heeft haar oma’s fanatieke fans altijd zo veel mogelijk vermeden, maar nu zit er niets anders op: ze moet hulp vragen aan haar klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar gelukkig maar al te graag, al vraagt Alice zich wel af waarom hij zo gretig op haar aanbod ingaat. Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma’s sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achter
komen waar haar eigen verhaal begon… en vooral waar het misging?

Het verhaal begint met een oud krantenbericht over de schrijfster van een duister sprookjesboek, Althea Proserpine oftewel Anna Parks. Je krijgt door dat “artikel” meteen zin om verder te lezen in het verhaal en er straalt een sprookjesachtige vibe vanaf. Het is een perfect begin voor dit duistere verhaal over Alice en haar moeder Ella.
Alice is het gewend om vaak te moeten verhuizen en heeft meer dan de helft van haar leven op snelwegen en in motels doorgebracht dan in een normaal huis totdat ze op een dag een brief ontvangen met daarin het bericht, dat Ella’s moeder, Althea Proserpine, in haar landhuis het hazelwoud is overleden. Ella denkt dat, met de dood van de schrijfster van de duistere sprookjes, er eindelijk rust komt in hun leven en dat het ongeluk hun niet meer zal achtervolgen. Met dit in gedachte wordt Ella verliefd en trouwt ze zelfs maar helaas is hun rust van korte duur en vind “het ongeluk” hen alsnog.

Hazelwoud was een van de boeken waar ik erg naar uit keek en ondanks mijn hoge TBR stapel heb ik dit boek voorrang gegeven om te lezen. Wat kan ik zeggen, ik ben een sucker voor sprookjesboeken en hertellingen. Dit boek gaf me meteen de goede sfeer om door te lezen. Ik kreeg bij het lezen van het eerste hoofdstuk meteen dat sprookjesachtig gevoel en ik wist dat dit niet het sprookje zou zijn met een happy ending maar toch kon ik het niet laten om dat stiekem te hopen.

Melissa’s beschrijvingen van het Hazelwoud en het Achterland zijn zo gedetailleerd beschreven dat het leek dat ik naast Alice liep en alles met haar mee maakte. De combinatie tussen werkelijkheid en illusie in het Hazelwoud was zo’n apart concept dat ik soms even zelf twijfelde wat nu echt en wat een verzinsel van het huis was. Erg creatief gedaan en daarvoor mijn complimenten aan de schrijfster. Het verhaal zelf stond als een huis en was tot in de puntjes levendig beschreven.

Ondanks alle goede eigenschappen van het verhaal en mijn nieuwsgierigheid, kon ik het boek makkelijk wegleggen, dit mede omdat het verhaal in mijn ogen nog niet duister genoeg was. Het duurde even voordat ik echt in het verhaal zat maar toen ik eenmaal de smaak te pakken kreeg ging ik er als een sneltrein doorheen. De duistere sprookjes die je te lezen krijgt zijn zo mooi omschreven dat het lijkt alsof ze je echt uit het groene boekje “verhalen uit het achterland” worden voorgelezen. Ik had nooit verwacht zo te genieten van dit soort sprookjes. Op het moment dat Finch klaar was met het vertellen van het eerste sprookje “alice drie keer” wilde ik niets liever dan een eigen kopie hebben van “verhalen uit het Achterland”. Hoe duister ze ook waren, ik wilde meer lezen. En wat blijkt?! Ze worden echt uitgegeven in een boek (The Hazel Wood #2,5)

De personages waren tot in de puntjes uitgewerkt en ik kreeg een koude rilling van dubbel gekeelde Katherine en van verschillende ongenoemde maar zeer duistere karakters. De perfecte personages voor een duister sprookje dus! Met Alice had ik meer moeite, ondanks mijn vermoedens kon ik haar niet helemaal doorgronden. Ze kwam in het begin op mij over als een rustig verlegen meisje dat kampte met woede aanvallen. Niet iets waar je acht op slaat aangezien ik ook woede aanvallen zou ontwikkelen als ik ieder half jaar opnieuw moest verhuizen. Hoe verder je in het verhaal komt, des te beter kan je Alice plaatsen. Ze deelt haar angsten en herinneringen aan Finch.
Finch daarintegen was makkelijker te plaatsen. Hij is Alice’s vriend van school en stond meteen voor haar klaar toen ze hem om hulp vroeg bij haar zoektocht naar haar moeder. Bij mij begonnen al gelijk vragen te branden.. Waarom zou hij zichzelf in gevaar brengen? Wat houd hij eraan over?

Als Alice ontdekt waarom het ongeluk haar al die jaren achtervolgde, doet ze er alles aan om niet haar verstand te verliezen maar eenmaal gevangen in een verhaal uit het achterland moet ze zien te ontsnappen.

Ik had mijn twijfels over dit boek want ik had het gevoel dat het verhaal van Alice nog niet af was, misschien kwam dat omdat ze alsnog haar “lang en gelukkig” niet heeft gehad. Uit nieuwsgierigheid heb ik verder gespeurd en nu blijkt dat dit boek het eerste deel is van een serie, dus ik hoop dat het verhaal van Alice verder gaat in deel twee. Ondanks dat ik het boek makkelijk kon wegleggen betekende het niet dat ik het verhaal slecht vond, integendeel zelfs, ik ben nieuwsgierig naar meer en zou zeker deel twee gaan lezen. Voor de mensen die net zo van Sprookjes houden als ik, kan ik dit boek alleen maar aanraden. Ik geef het boek 4 diamantjes

Hazelwoud is een creatief sprookjesverhaal dat in je collectie thuis hoort.