Recensie – Titans

ISBN: 9789025872335
Genre: Young adult
Oordeel: 3 diamantjes
weer
Titans
“Ik zou kunnen winnen,’ fluister ik. “Er is niemand die dat zo graag wil als ik.’

Astrid kijkt al haar hele leven naar de races van de Titans. Deze mechanische paarden zijn onbetaalbaar voor het gewone volk, maar ze spreken des te meer tot de verbeelding. Wie wedt op de juiste ruiter kan al zijn schulden vereffenen. Astrids familie dreigt uit huis gezet te worden. Dan krijgt Astrid de kans van haar leven: meedoen aan de race! De races zijn vol gevaren en valkuilen… en durft ze haar leven toe te vertrouwen aan een supersnelle machine?

Maar ís Vrijbuiter wel een machine? Of schuilt er ergens in dat futuristische stalen paard een vriend die Astrid beter begrijpt dan wie dan ook?
weer
Astrid is een jong meisje dat vaak bij de renbaan te vinden is met haar beste vriendin Magnolia. Astrid haar vader, die werkeloos is, heeft moeite met het vinden van een baan. Hierdoor is Astrid bang dat ze het huis uitgezet worden. Als ze op een ochtend samen met Magnolia bij de renbaan is ziet ze daar een oude man die zich niet lekker schijnt te voelen. Later leert ze dat deze man haar helpt en krijgt ze de kans om op een titaan, die ze vrijbuiter noemt, mee te doen aan de titanenderby. Met deze wedstrijd kan ze een hoop geld verdienen waardoor ze niet meer bang hoeft te zijn om het huis uit te worden gezet.

Ik ben dol op verhalen met paarden erin. Dit was dan ook een boek dat ik met plezier heb gelezen. Ik moest er even inkomen, maar toen ik er eenmaal in zat ging ik er als een speer doorheen. Het verhaal zelf moest even op gang komen. Het duurde even voordat Vrijbuiter in het verhaal voorkwam. De wereld opbouw van dit boek is wel zwak. Alles speelt zich af in een stad waarbij de renbaan centraal staat. Ook is het einde nogal voorspelbaar.

De cover van dit boek vind ik ook echt geweldig. Dit is echt een boek dat ik zou kopen voor de cover.

Dit boek vond ik wel enorm lijken op het boek dodenrit van Maggie Stiefvater. Om het een rip-off te noemen vind ik wat ver gaan, maar veel dingen lijken toch op elkaar. Beide verhalen hebben paarden erin die tegen elkaar racen. Wat wel enorm verschilt is een romance, in dodenrit kwam dat meer naar voren dan in titans. Ook zijn de paarden anders, bij het ene boek gaat het om echte paarden, bij het andere boek gaat het om mechanische paarden.

Ik geef dit boek 3 diamantjes.