Recensie: De vergiftigde gave (De dochter van de zondeneter #1)

Jaartal: 2017
Aantal pagina’s: 350 pagina’s
ISBN: 9789044828740
Prijs: €19,95
Oordeel:

20180503_094956
Twylla is uitverkoren. Ze is niet van koninklijken bloede, maar de goden hebben haar gezegend met een bijzondere gave. Hierdoor zal ze later de prins huwen en met hem heersen over het koninkrijk Lormere. Maar voorlopig beschouwt Twylla haar gave vooral als een vloek: door dageraadschade te drinken wordt haar huid giftig. Zo kan ze landgenoten die van verraad beschuldigd worden met een simpele aanraking om het leven brengen. Twylla beseft dat ze geen vrije keus heeft en het werktuig is van de goden en de koningin. Bovendien raakt ze zonder het te beseffen verstrikt in een web van intriges.

Dit is het meeslepende eerste boek van een historische fantasytrilogie met ‘indrukwekkende diepgang en emotie’, aldus Kirkus Reviews. Een must voor young adults.

Vaak kreeg ik van “mede bookaholics” de tip om de serie ‘Dochter van de zondeneter’ te lezen vanwege de unieke schrijfstijl en verhaallijn. Ondanks dat mijn interesse was gewekt, is het er nooit van gekomen om de boeken te lezen totdat Clavis een recensie-exemplaar stuurde. Mijn dank is groot want zonder deze kans, was er een pracht verhaal aan mij voorbij gegaan.

In het verhaal volgen we de 16-jarige Twylla. Zij is de dochter van de Zondeneter en de incarnatie van de Duanen. De Duanen is volgens de legende een krachtig goddelijk wezen die, indien het volk haar nodig heeft, als sterveling geboren wordt. Om te bewijzen dat Twylla de echte Duanen is, moet zij iedere maan gif innemen en dit overleven. Dankzij deze beproeving wordt Twylla’s huid zelf giftig en kan ze met een aanraking iemand dodelijk verwonden.

Dankzij de schrijfstijl van Melinda Salisbury leest dit boek heerlijk weg. In het begin komt er wel een hoop informatie op je af waardoor sommige de neiging krijgen om hem weg te leggen maar ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is om door te lezen. Het verhaal speelt zich af in een Middeleeuws-tijdperk waar (bij)geloof hoog in het vaandel staat en Legendes tot leven worden gewekt.

Tevens heeft Melinda haar personages erg secuur uitgewerkt. Vaak zie je in verhalen personen voorbij komen, die zich introduceren en waar je verder nooit meer iets over hoort. Gelukkig heeft deze auteur er voor gekozen dit niet te doen en heeft ze al haar personages de aandacht gegeven die ze verdienen. Ze maken allen een groei door en je ziet Twylla van een naïef meisje veranderen in een wijze jonge vrouw waar rekening mee gehouden moet worden.

Liefde, humor, verraad en bovenal magie komen aan bod en zijn gemengd in een spannende verhaallijn.  “Want wie kan je vertrouwen, als je zelf een monster bent?”

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van De touching Julliette serie.

Ik geef dit boek 4 diamantjes.