Dutch Shoutout, Recensies

ISBN:
9789044830910
Genre: YA Thriller
Prijs:
€15.95,-
Oordeel:

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

De zusjes Carmen en Jessie lijken als twee druppels water op elkaar, alleen hun ouders kunnen hun uit elkaar houden. Op school hebben ze de wisseltruc nooit kunnen uitvoeren omdat ze drie jaar verschillen maar op straat hebben ze het wel eens gedaan. Wanneer Carmen haar vorige date tegenkomt op een schooldans, stelt Jessie voor om hem in de maling te nemen door haar voor te doen als Carmen. Niet geheel gecharmeerd over dat idee slaat Carmen het af en gaat naar buiten. Niet wetende dat dat de laatste keer zou zijn dat ze zonder zorgen aan haar zusje zal denken.

Chinouk weet van begin af aan je aandacht bij het boek te houden. De spanning bouwt zich als een slapende vulkaan op om daarna als een bezetenen los te barsten. Ik hou er van. Ik mis deze strakke spanningsboog vaak in boeken en geniet er volop van als het wel aanwezig is. Ook als er niets gebeurt voel je de tinteling langs je rug gaan. Net alsof je naar een goede Horrorfilm aan het kijken bent en door het muziek aanvoelt dat er iets gaat gebeuren. Zo zat ik in het boek, helemaal in het verhaal gezogen. Op een gegeven moment had ik het niet meer. Ik ben niet snel bang, dat was ik nu ook niet maar ik kreeg wel de zenuwen van het besef hoe makkelijk het allemaal is gegaan. Omdat ik al laat in de avond was begonnen in het boek, was ik om 1 uur snachts nog aan het lezen. Mijn ouders sliepen en ik zat beneden op de bank. Elk kraakje van de trap liet mij huiveren en gaf meer dimensie aan het verhaal, hoe raar dat ook klinkt. Het was geen “eng” boek maar spannend des te meer!

Je leeft vanaf de eerste pagina met Carmen mee, je begrijpt het niet. Je bent het spoor bijster en alle hints maken het ook niet makkelijker. Je blijft doorlezen want je wilt het weten. Wie deed het? Waarom is het gebeurt en hoe lang was het al gaande? Je krijgt in de loop van het verhaal antwoorden op je vragen en opeens heb je ook medelijden met de ontvoerder. Mijn enige minpunt is dat Carmen in het verhaal vaak te snel van vertrouwen is. Of dit in haar karakter zit weet ik niet. Hierdoor kwam ze op mij wat naïef over. Misschien ben ik van nature wel Wantrouwig naar mensen toe, haha.

Het verhaal liet mij achter met een dubbel gevoel: ik heb gehuild, in spanning en angst gezeten bij elke kraak van het huis maar bovenal liet het boek zien wat pesten kan doen met een persoon.  Om eerlijk te zijn zie ik Fataal Spel vertaald worden naar het Engels. Het heeft het in zich om een favoriet te worden onder de fans van YA-Thrillers. MAAR die beruchte laatste zin zit mij dwars, wetende dat er geen vervolg komt.

Het verhaal heeft van begin tot eind mijn aandacht gegrepen en niet meer losgelaten. De spanning was om te snijden en bleef op de achtergrond aanwezig. De Fantasy elementen waren prachtig beschreven en namen niet het hele verhaal over.

Ik geef dit boek 4,5 Diamant!

Een gedachte over “Fataal Spel – Chinouk Thijssen”