Recensie: Er was eens – schurk editie

Auteurs: Miranda Peters, Marijke f. Jansen, Suzanne Peters, Sandra j. Paul en Cathinca van Sprundel
Uitgeverij: Dutch venture Publishing
Jaartal: 2021
Aantal pagina’s: 300 pagina’s
ISBN: 9789492585677
Prijs: 16.95,- (Adr. Heinen)

Er was eens… een grote groep helden. Maar hoe zit het met de slechteriken? Laat je meevoeren naar werelden waar de doden herrijzen, Doornroosje duisterder is dan je denkt, internettrollen de mensen het leven zuur maken, het peperkoekhuisje een andere betekenis krijgt en de zeeheks ook een hart heeft. Sandra J. Paul (Hell City: laatste halte), Suzanne Peters (Van slag), Miranda Peters (De Ademdief), Marijke F. Jansen (Kort en gelukkig) en Cathinca van Sprundel (De vrouwe van Myrdin) geven elk hun eigen twist aan een verhaal dat je dacht te kennen maar nu kunt herontdekken. Vijf sprookjes, vijf schurken, vijf keer het verhaal achter de persoon die er niet zo goed vanaf komt.

Sprookjes, mythes en legendes. De meesten weten het wel want het is helemaal mijn ding. Deze boeken verslind ik bij de vleet, en zijn niet aan te slepen. Omdat ik zo vaak zoek op steekwoorden als hierboven, zie ik dat steeds vaker boeken verschijnen met een “legende, mythe of sprookje” als onderliggende kern van het verhaal. Deze gaan merendeels allemaal over de “goeierikken” uit een verhaal maar ik merk dat ik steeds vaker trek naar de schurk. Hoe is hij zo geworden? Waarom is hij zo? Wat is zijn verhaal? Want niemand wordt slecht geboren.

In deze editie van ‘Er was eens’ kon ik mijn hart ophalen. Eindelijk een boek met hertellingen van klassieke sprookjes vanuit het oogpunt van de “schurk”. Ik heb het boek gelezen en had verwacht dat het wennen was om vanuit een schurk te lezen, maar het was echt heel leuk! Bij sommige had je meteen; O, dat is dat sprookje en bij andere was het niet meteen herkenbaar.

Mijn favoriete ‘Meerminhart’ door Cathinca van Sprundel en ‘Nocturna’ van Sandra J. Paul. Deze twee wil ik even los benoemen omdat Cathinca ‘de kleine zeemeermin’ een prachtige twist heeft gegeven en Sandra J. Paul hertelling van ‘Doornroosje’ mij tot het eind der dagen bij blijft.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat er geen één verhaal tussen zat dat ik niet leuk vond. Ze waren stuk voor stuk sterk op hun eigen manier. Vooral ‘Zielenspiegel’ van Miranda Peters was heel sterk en kan je zien als een inleiding van het sprookje van “Sneeuwwitje” zoals wij hem kennen en ik mag sneeuwwitje nu een heeeeeeeel stuk minder, haha! Dit verhaal was een sterk begin van een prachtige verhalenbundel.

‘Er was eens: het hart van een schurk’ is een aanrader voor liefhebbers van hertellingen en schurken. Want niemand wordt slecht geboren.

Ik geef dit boek 4.5 diamant

Liefs, Manuela