Dilemma donderdag, Dutch Shoutout, interview, Posts

Dilemma’s #5 – Kim ten Tusscher

Hoi Diamantjes,

We hebben het al eerder gezegd, maar dagelijks sta je voor meer keuzes dan je denkt. Ga ik op de fiets of met de bus naar school/werk. Ga ik lezen of film kijken. Pak ik chips of een gezonde snack. Vandaag legde wij Kim ten Tusscher onze Dilemma’s voor, dit zijn haar antwoorden.


Je kan jezelf naar elke plek teleporteren  of je kan van gedaante verwisselen in elke gewenste vorm

Dan kies ik toch voor gedaante verwisselen. Ik zou willen ervaren hoe het is om te vliegen of te jagen. Of te duiken zonder angst voor water en de diepte. Op die manier kan ik misschien ook wel op die plekken komen waar ik anders naartoe zou teleporteren. 😉

 iedere avond een 4 gangen menu koken of continu achter iedereen in je huishouden opruimen.

Koken en huishouden zijn echt allebei geen dingen die ik graag of veel doe. Maar dan toch het koken. Want dan heb je nog iets heerlijks om van te genieten. Achter ieders kont opruimen, levert me alleen maar frustratie op.

Je lievelings boeken telkens opnieuw kunnen lezen voor de eerste keer of een fotografisch geheugen als het om boeken gaat.

Ik wilde al bijna typen “opnieuw lezen”, maar ik ga toch voor het fotografische geheugen. Want ik kan tijdens het herlezen juist ook enorm genieten van alle hints die ik dan wel doorheb en tijdens de eerste keer lezen nog niet. Of hoe geniaal de schrijver met bepaalde lijnen of personages is geweest. Die zaken mis je meestal tijdens de eerste leesronde, maar maken het verhaal wel veel rijker. Als ik dan ook nog een fotografisch geheugen heb, zie ik vast nog veel meer verbanden!

Een bieb abonnement of een eigen persoonlijke bieb in huis

Ik ben nu lid van de bibliotheek, maar echt een omvangrijke collectie thuis vind ik ook wel heel gaaf. Dus dat laatste.

Hardcover of paperback

Hardcovers. Met een mooi stofomslag! Een hardcover geeft me een veel rijker gevoel.

Alleen nog maar boeken series lezen of alleen nog maar stand alones

Series. Ik lees sowieso al meer series. Ik vind het heerlijk om terug te kunnen keren naar vertrouwde werelden en bekende personages.

Je boek in 10 talen vertaald zien worden of verfilmd zien worden op het witte doek met de bekendste hollywood sterren en een Oscar nominatie

Oeh, lastig. Als je zo’n succesvolle film hebt, wordt je boek vast ook wel vertaald, toch? Of is dat valsspelen? *Denkt heel hard na.* Film. Ik heb een zwak voor film, ik heb zelf ook aan meerdere filmprojecten meegewerkt. Vertalingen kan ik eventueel zelf regelen, zo’n film niet.

Altijd boeken luisteren of continu gestoord worden bij het lezen van een boek

Man, wat maak je het moeilijk. 😉 Ik kan niet zo goed tegen boeken luisteren. Dat iemand een verhaal aan me voorleest, geeft me op een vreemde manier de kriebels. Dus dan maar het storen.

Voor de eerst komende tien jaar iedere woensdagmiddag voorlezen aan lastige peuters/kleuters of voor altijd schrijven in een genre die je niet leuk vind

Oh, het voorlezen! Absoluut. Die paar uurtjes kom ik wel door en ook al heb ik zelf geen kinderen, ik vind ze wel leuk (zelfs al zijn ze lastig). Schrijven in een genre dat ik niet leuk vind, klinkt als de hel.

Elk boek beginnen met: Er was eens een…..  of eindigen in: en ze leefde nog lang en gelukkig

“Er was eens…” Na een begin kan een verhaal nog alle kanten op. Altijd moeten eindigen met “Ze leefden nog lang en gelukkig” dwingt het hele verhaal een bepaalde kant op. Plus: het beste einde hoeft niet altijd een gelukkig einde te zijn. En een gelukkig einde voor de personages is niet altijd het beste voor de wereld. Kijk maar eens naar het einde van de Lilith trilogie.

In elk boek dat je leest gaat je favoriete personage dood of verdwijnt hij/zij halverwege en er wordt verder niet meer over hem/haar  gesproken

Ik kies voor de dood. Ik vind het heel frustrerend als personages ineens verdwijnen en je niet weet hoe of wat. Dat klopt niet. Hoe verschrikkelijk ook, de dood van een personage kan ook heel mooi of betekenisvol zijn. En heerlijk hardop huilen is ook erg fijn. Ok, nu kom ik vast heel raar over.

Een week opgesloten zitten in: de bieb uit belle en het beest of je plaatselijke bibliotheek

De bibliotheek in Enschede heeft naast een goede collectie ook hele lekkere taartjes en broodjes, dus daar vermaak ik me wel.

Liever boeken lezen of zelf boeken schrijven

Schrijven!

Stel je voor: je huis staat in brand, wat zou jij redden op je geliefden en eventuele huisdieren na

Mijn laptop. Ik heb ook echt een tijd geslapen met mijn laptop binnen handbereik voor het geval er iets zou gebeuren. Ik maak wel back-ups van mijn verhalen, maar op mijn laptop staat toch meer informatie. Daarnaast staan er ook al mijn foto’s op.

Iedereen op de wereld leest jou boek maar bij vragen van fans sla je compleet dicht en weet je je mondeling en schriftelijk niet uit te drukken OF je hebt een schaars aantal lezers  en kan met fans uren praten over je boek

Die eerste. Ik wil dat mijn verhalen worden gelezen, daar heb ik wel sociale onhandigheid voor over. De fans kunnen altijd nog met elkaar in discussie over de verhalen. En misschien kom ik nu niet meer zo over, maar ik heb een hele periode gehad dat ik slecht uit mijn woorden kwam als het om mijn verhalen ging. Niet echt fijn, maar ook niet heel erg.

Op het moment dat er in het boek dat je leest of in het echte leven iets spannends gebeurd hoor je het deuntje van JAWS of je wordt de rest van je leven achtervolgt door een draaiorgel die alleen Shalalie van sieneke draait.

Geniale vraag! Dat deuntje van JAWS. Draaiorgels geven me nog meer de kriebels dan voorgelezen worden, haha. Vooral zo’n man er bij die met een bakje rammelt. Brrr. Dat deuntje van JAWS haalt misschien wel de angel uit spannende situaties, waardoor ik veel meer ga durven.


Wat zou jij redden in geval van brand?

Stay safe, Manuela

Plaats een reactie