Recensies

Fright night – Maren Stoffels

Titel: Fright Night
Auteur: Maren Stoffels
Uitgeverij: Leopold
Jaartal: 2018
Aantal pagina’s: 162 pagina’s
ISBN: 9789025876203
Genre: Young Adult
Prijs: 14.99,-
Oordeel:


Een groepje vrienden geeft zich op voor een fright night: ze brengen de nacht door in een bos, waar ze worden geconfronteerd met hun grootste angsten. Wat gebeurt er als die angsten veel te dichtbij komen?

Vijf jongeren gaan het bos in.

Een van hen zal de nacht niet overleven.

En een van hen is de moordenaar.


Toen mij de vraag werdt gesteld of ik Fright Night wilde recenseren, was mijn eerste reactie: Even de synopsis lezen. Normaal doe ik dit nooit (!) maar ik had -eerlijk gezegt- nog niet eerder een boek van Maren gelezen en wilde weten wat ik kon verwachten.

De synopsis klonk veelbelovend en ik keek reikhalzend uit naar het verhaal want zeg nou zelf : Vijf jongeren in het bos, met een moordenaar in hun midden – tijdens een Fright Night? Ooooeeee om je hart bij vast te houden. Maar wist dit verhaal mij de stuipen op het lijf te jagen?

Quin, Dylan en Sofie besluiten mee te doen aan een Fright Night. Dit vooral om hun angsten te overwinnen want als ze dit aankunnen? Lijkt de rest waarschijnlijk kinderspel. Met dit in gedachte schrijven ze zich in en worden gekoppeld aan een tweetal: Neele en Martijn. Neele werkt in een zorginstelling voor getroebleerde jongeren, waar “acteurs” Sandy en Reza verblijven. Fright night betekend voor hen, als “acteurs”, een uitlaat klep. Een makkelijke manier om geld te verdienen.

Ze hebben allemaal zo hun geheimen en gaan met zijn zevenen het bos in… maar komen ze er ook allemaal uit?

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende point of views: Dylan, Sofie en Reza. Ik snap waarom ze voor deze drie personages heeft gekozen, ze zorgen voor het meeste inzicht in het verhaal zonder te veel te verklappen. Normaal vind ik het vreselijk om continu tussen karakters te wisselen maar nu verwelkomde ik de wissel. Vooral omdat ik als een spons alle informatie probeerde op te zuigen. Want wie is toch de moordenaar?

Allereerst wil ik zeggen dat het verhaal totaal anders was dan ik had verwacht. Ik verwachte een psychologische thriller, waar ik -bij wijze van- een week niet van kon slapen. Maar kreeg iets totaal anders, iets softers dan wat ik bij de naam had verwacht maar niet minder interessant! Ik kreeg iets waardoor ik ging nadenken: Ken ik de symptomen van kindermishandeling? En bovenal zou ik deze psychische-vorm er van herkennen?

Ondanks dat ik “iets anders” had verwacht vond ik het verhaal erg leuk! Het heeft mij dan ook van begin tot eind vast gehouden en had hem hierdoor binnen een zucht uit. Het verhaal werdt goed opgebouwd en de spanning was te voelen. De geheimen en plottwisten vlogen om je oren. Tot de waarheid eindelijk werdt gesproken.

Maren Stoffels heeft zo haar eigen manier om je bij het boek te houden en nieuwsgierig te maken naar meer. Bij ieder nieuw hoofdstuk krijg je een kleine tekst vanuit de moordenaar. Dit is erg leuk (!) want wie is het? En misschien wel belangrijker: Wie is het slachtoffer? Dit is, samen met Maren’s fijne schrijfstijl, een van de redenen dat ik het boek niet kon wegleggen.

Met een onbeschrijfelijk gevoel heb ik het boek dichtgeslagen. Het laat zien hoe belangrijk het is om te luisteren en aandacht te besteden aan de mensen om je heen. Je twijfels uit te spreken en iemand, indien nodig, in vertrouwen te nemen.

Het is een psychologisch spelletje met de dood als gevolg. Ik heb er een woord voor: Wauw (!) En geef dit boek 4 diamanten.

Liefs,

Manuela

*Fright night is een recensie-exemplaar. Dit heeft onder geen beding mijn mening beïnvloed.

Plaats een reactie